Religious intertextuality in the poetry of Muwaffaq Muhammad

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32792/tqartj.v4i50.817

Keywords:

Intertextuality, religious, Muwaffaq Muhammad, poetry

Abstract

Abstract
Intertextuality is a modern term introduced into Arabic literature. However, it has roots in the Arabic heritage, using other names and terms that were known in ancient times (such as quotation, inclusion, citation, copying, plagiarism, and theft). The way intertextuality is employed in texts indicates the extent of a writer's culture and familiarity with previous texts. The writer intentionally or unconsciously incorporates these texts into his texts to serve the idea of his text. Therefore, intertextuality is considered an old-new critical term. Many Western and Arab critics have addressed it with criticism, analysis, and clarification, paying special attention to it. Writers and poets have also employed it in their literary works, both poetic and prose. Muwaffaq Muhammad's culture was clearly evident in his extensive literary knowledge of the poetic output of previous poets, and he began to employ his culture consciously, in most cases.  This research aims to demonstrate the impact of the Qur'anic text in enriching the poetic text of Muwaffaq Muhammad, who drew from the words, meanings, and images of the Holy Qur'an, as well as Qur'anic stories and the Prophet's hadith, which enriched his poetic experience. It highlights the poet's ability to evoke Qur'anic texts and employ them in poetic texts to demonstrate and clarify the depth of his selection and the religious use of poetry, which constitutes a significant part of his poetic texts. It also sheds light on the forms of Qur'anic and Hadith intertextuality in Muwaffaq Muhammad's poetry by analyzing and explaining a group of his various poetic models

Downloads

Download data is not yet available.

References

1] ينظر المرزوك(2012م )،صباح نوري ، معحجم المؤلفين والكتاب العراقيين ،بيت الحكمة،بغداد، ج3، ص341

[2] ابن منظور، محمّد بن مكرم، لسان العرب، ط 3، بيروت، دار صادر، ج 6، ص 98 – 97

[3] الزبيدي، محمد بن محمد بن عبد الرزاق الحسيني(1979 م) ، تاج العروس من جواهر القاموس، تحقيق عبد الكريم الغرباوي، الكويت، منشورات مطبعة الحكومة، ج 18، ص 182.

[4] الفيروز آبادي، مجد الدين محمد بن يعقوب(2003 م) القاموس المحيط، إعداد وتقديم: محمد عبد الرحمن المرعشلي، بيروت، دار التراث العربي، ص 582.

[5] الرواشدة، سامح(1999 م) ، فضاءات الشعرية - دراسة نقدية في ديوان أمل دنقل، الأردن، المركز القومي للنشر، ص77

[6] مفتاح، خليل (1992 م)، تحليل الخطاب الشعري – إستراتيجية التناص، بيروت، المركز الثقافي العربي، ص 124 .

[7] ياسين النصير(2000 م)، الفاجعة العراقية في مجموعة شعرية , جريدة الشرق الأوسط, جريدة العرب الدولية ،ص 2.

[8] موفق محمد ، مجموعة بالتربان ولا بالعربان ,المركز الثقافي العربي السويسري ،زيورخ –بغداد ط1، ص36، 2005م.

[9] ينظر: الدليمي ، سمير علي(1990م)، الصورة في التشكيل الشعري، تفسير بنيوي، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد،ص42 .

[10] المعموري ، ناجح (2012م.)، قبعة موفق ، تموز للطباعة والنشر، دمشق، ط1، ص115

[11] موفق محمد ، مجموعة بالتربان ولا بالعربان, ص52.

[12] موفق محمد ، مجموعة بالتربان ولا بالعربان: ص53.

[13] السكاكي ،أبو يعقوب يوسف بن أبي بكر(1927)، مفتاح العلوم ، مطبعة البابي الحلبي، مصر ،ص170،:

[14] سورة النور: الاية 35.

[15] موفق محمد، مجموعة بالتربان ولا بالعربان: ص55

[16] ينظر، محمد راضي جعفر( 1999م)، الاغتراب في الشعر العراقي المعاصر، د. ،مطبعة اتحاد الكتاب العرب ، مصر :ص100 .

[17] أدونيس (1985م) ، الشعرية العربية , , دار الاداب , ط1 ,:ص47 .

[18] إليزابيث درو (1961م )، الشعر كيف نفهمه ونتذوقه، ترجمة: محمد إبراهيم الشوش ، ، نشر مكتبة منيمة ، بيروت، ص69.

[19] موفق محمد ، مجموعة بالتربان ولا بالعربان: ص55

[20] محسن اطيمش(1982م)، دير الملاك ، دار الرشيد ،منشورات وزارة الثقافة والإعلام ، ص237- 238.

[21] موفق محمد ، مجموعة بالتربان ولا بالعربان: ص85.

[22] سورة البقرة : الاية 261

[23] قصيدة الشهداء يفركون راحاتهم(2008م) ,مجلة الاسبوعية ، العدد 47، 9-15 تشرين الثاني ، ص48.

[24] موفق محمد ، مجموعة بالتربان ولا بالعربان: ص103.

[25] سورة البقرة : الاية 183.

[26] سورة النساء: الاية 42.

[27] مجموعة بالتربان ولا بالعربان, ص123.ويمكن القول ان الشاعر قد اعتمد على التناص من الصور القرآنية ينظر في ذلك :مجموعة عبد يئيل :ص9 ,ص20,ومجموعة بالتربان ولا بالعربان:ص55, ص53 , ص105.

[28] سورة التكوير: الاية 9.

[29] موفق محمد(2007م) ، مجموعة عبد يئيل، دار الصادق للطباعة ,الحلة ، العراق,ط2، ص22.

[30] عبد العزيز إبراهيم (2008م )، موفق محمد يتكئ على جرح العامرية , جريدة الزمان ع2998 ,السنة الحادية عشر , الاثنين , 19ايار، ص11

[31] فائق محمد حسين (2010م)، موفق محمد شاعر الكوميديا السوداء" , ملحق مجلة الشبكة العراقية مجلد 13 , ع1 , ص57

[32] موفق محمد ، مجموعة عبد يئيل, ص103.

[33] سورة يوسف: الاية 19

[34] موفق محمد ، مجموعة عبد يئيل, ص105.

[35] سورة يوسف: الاية 84

[36] (سورة يوسف: الاية 18

[37] قصيدة الشهداء يفركون راحاتهم ,مجلة الاسبوعية ، ص48.

[38] موفق محمد ، مجموعة بالتربان ولا بالعربان:ص117

[39] المصدر السابق :ص 49.

[40] علي عشري(1980م)، التراث في شعرنا المعاصر ، دراسة ، مجلد 1، عدد 1، ص22 .

[41] موفق محمد ، مجموعة بالتربان ولا بالعربان, ص99.

[42] السجستاني ، ابو داود سليمان بن الأشعث (2005م)، سنن أبي داود , صدقي جميل العطار ,دار الفكر للطباعة,بيروت , لبنان ,ط1، ص809.

[43] طه وادي (2000م)، جماليات القصيدة المعاصرة ، مكتبة لبنان، ناشرون الشركة المصرية العالمية للنشر ، ط1،ص61.

[44] موفق محمد، مجموعة بالتربان ولا بالعربان: ص 105

[45] المصدر السابق:ص105

[46] ينظر: موفق محمد ،مجموعة عبد يئيل, ص 17 ومجموعة بالتربان ولا بالعربان, ص3.

[47] موفق محمد ،مجموعة عبد يئيل, ص 17

[48] احمد ياسوف (2002م )،الصورة الفنية في الحديث النبوي الشريف، دار المكتبي للنشر والتوزيع،ط1، ص99.

[49] موفق محمد ، مجموعة بالتربان ولا بالعربان, ص118.

[50] المصدر السابق: ص4.

[51] المصدر السابق ه: ص5.

[52] المصدر السابق: ص24

Published

2025-06-30

How to Cite

العجلي م., & الطوبجي م. ح. ن. . (2025). Religious intertextuality in the poetry of Muwaffaq Muhammad. Thi Qar Arts Journal, 3(50). https://doi.org/10.32792/tqartj.v4i50.817

Similar Articles

11-20 of 134

You may also start an advanced similarity search for this article.